lördag 7 oktober 2017

Vilken vecka!

Idag har solen äntligen visat sig, tjohoo! Trots att jag inte hade möjligheten att vara ute just då kändes det ljuvligt att se den genom fönstret. Tänk att efter en relativt kall och solfattig sommar fick vi en väldigt blöt och grå höst. Jag som trodde det skulle bli en fin sådan efter denna sommar. Nu får vi hoppas att vintern bli kall och fin med mycket snö och härliga vinteraktiviteter.

Veckan som gått har gått i olyckans tecken. I tisdags ringde de från skolan, dottern hade fått en pinne i ögat och hon såg suddigt samt kände ett tryck mot ögat, det blev alltså en sväng på vårdcentralen för koll. Tack och lov såg det bara bra ut! Jag hade alla sex barnen med mig och vi fick vänta ett bra tag och undersökningsrummet var väldigt litet med mycket intressanta saker för barn så några svettpärlor fanns i pannan när vi väl var klara.

På onsdagen hade barnen en dag i stan, bad, musik och bibliotek stod på schemat. Även denna dag ringer de från skolan och berättar att dottern tappat balansen och fallit in i bastuaggregatet. Badvaktmästaren och en annan vuxen bedömer det som att en läkare bör titta på det. Eftersom jag för tillfället inte hade någon bil hemma och befann mig 30 minuters bilväg från badet och Vårdcentralen följer dotterns mentor henne på sjukan. TACKSAM är bara förnamnet! Skyndade mig att ringa hem pappan som hade bilen och så mötte de upp dottern och mentorn på vårdcentralen. Det blev kylbalsam och omläggning samt återbesök dagen efter.

Torsdag och fredag var vi på sjukan och la om brännskadan som är ytlig men ganska stor till ytan. Allt såg bra ut och hennes allmäntillstånd helt vanligt. Men imorse vaknade hon och mådde pyton. Huvudvärk, kräkning, feber, ont på brännskadan och ett allmän tillstånd som var jätte dåligt. Efter ett samtal med 1177 for vi åter igen ner på vårdcentralen. Pappan arbetade så farmodern fick ställa upp på att vara barnvakt till de andra. Väl på sjukan togs tempen, 40.3 och sänkan som låg på 85. Shit tänkte jag, ingen vanligt förkylning här inte. De tog bort förbandet och det luktade inte ok. En infektion i brännsåret! Pencillin i tio dagar och så tog de en odling i såret. Hon är så duktig min tjej! Det är sällan hon är sjuk men när hon väl är sjuk så blir det ordentligt.

Nu hoppas jag att hon svarar på pencillinet och att det ser bättre ut imorgon när det är omläggning och läkartitt. Inte så jättevanligt att det bli infektion i ett brännsår, men det händer och det är ju typiskt att det händer just nu. Hoppas innerligt att nästa vecka blir bättre.

Ha en bra lördagskväll!
//Maria

Inga kommentarer: