måndag 25 februari 2008

Andra religioner

Läser nu en bok av Liza Marklund, Gömda heter den. Har inte hunnit så långt ännu men reflektionerna är många. Det handlar om en kristen tjej som träffar en muslimsk kille, deras förhållande, vänner och familjer, barn och krocken i kulturerna. Jag kan förstå att det finns människor som inte accepterar invandrare och människor från andra etniska områden. Denna kille var snäll och charmig till en början. Men ganska snart får man rynkor i pannan över hur han beter sej och hur han tänker. Han förnedrar, kränker slår anklagar henne m.m. Oturligt nog blir hon gravid, hamnar på sjukhus eftersom hon mår så himla dåligt. Varje gång hon är hemma ett par dagar blir hon misshandlad. När dottern är född kommer killen och några av hans vänner på besök, de "bollar" med dottern. Kastar henne i luften mellan varandra. Och misshandeln fortsätter. Han påstår att det här är deras kultur, kvinnan ska ta hand om barnen, laga mat o skura, helt enkelt lyda minsta lilla vink som mannen vill och tycker. Och säger kvinnan ifrån tillåts mannen aga henne! Sjukt! Om kvinnan lyder ska mannen vara snäll!

Är inte så bra på att återspegla en handling men läs boken så får ni det läst själv och bilda er en egen uppfattning. När jag läser sånt här och vet att det är sannt så inser jag att det är inte bara denna kvinna och barn som drabbats utan många människor vilket gör mej otroligt ledsen och förtvivlad och arg. Samtidigt som man för mindre förståelse och acceptans för andra kulturer, etniskt ursprung och invandrare. Jag är inte rasist, så misstolka inte. Men dessa "rötägg" förstör ju för alla andra.

Men boken rekomenderar jag! Alltid kan det bli nån debatt, reflektioner och diskussioner.

Ta hand om varandra och framförallt VAR SNÄLLA!

1 kommentar:

Ego sum... sa...

Hej, vad roligt att du hade hittat till min blogg! Hoppas du tyckte om vad jag skrivit... :)
Har du bott i storuman eller så? Annars så vet du väl ungefär hur det är där och byarna runtikring, eftersom du bor i vilhelmina :)