onsdag 7 maj 2014

Kvällens grubblerier...

Jaha vars ska man börja? Grubblar, funderar, tänker, vänder & vrider men inte blir jag nå klokare. Hahaha! 

Jag har alltid trivts bra tillsammans med naturen, speciellt vatten. Vatten är mitt element. Friluftsliv, oavsett vad så värdesätter jag det högt. Kroppen får vila från måste, borden och det vardagliga. Kroppen tankar sina batterier för att få full laddning inför vardagens bestyr. Själen mår gott och solen (när den visar sej) ger kroppen viktig näring. Speciellt idag då samhället ställer stora krav på människan spelar naturen en ännu större roll. Människan behöver naturen! 

Mitt första möte med Vilhelmina var Saxnäs! Jag förälskade mej i de mjuka fjällen, de runda inbjudna fjällen. Å var man än tittar finns det vatten. Öppet och välkomnande! Drömmen om att få möjlighet att bo och verka i denna miljö började, tror jag, redan då. Sportlovet 1996! Det skulle visa sej att redan på hösten gavs det möjlighet att flytta. Med darriga ben och stor nervositet gick flyttlasset från huvudstaden till Vilhelmina. Många skakade på huvudet och funderade om jag inte riktigt var klok. Men det är ett av de klokaste beslut jag tagit! Jag trivs som fisken i vattnet! Flyttade runt inne på tätorten under några år men drömmen om hus var stort. Fick möjlighet att hyra en lite stuga, passade mej perfekt. Träffade Magnus och vi ville ha nåt större. Längre från tätorten har det blitt. Fjället hägrar! 

Varje gång vi sätter oss i bilen och kör uppöver sänks axlarna, lugnet infinner sej  och jag börjar djupandas och känner en oerhörd stor lättnad att snart snart är vi framme. Stugan är liten och så lugnt brukar det inte vara med fem barn. Men att vakna med Gitsfjälle och Vinevardo som det första ögat ser ler man bara. Ett sånt där fånigt leende, som barnen på julafton. Jag är hemma! 

När då Magnus startade sin utbildning fanns inte så många allvarliga tankar att flytta till fjälle men saker förändras. Möjligheter ges och tankar snurrar. En process har startat och just nu går det fort och drömmar tar vid. Kanske kanske kan drömmen bli sann! 

Hjärtat mitt är i Saxnäs men ingen annan by har jag strukit från listan utan försöker se möjligheter istället. Som läget är nu är det dragsnören till båda dalgångarna men att folk i Kittelfjälls dalgång jobbar hårdare att argumentera för deras dalgång. De vill verkligen ha dit oss :) Riktigt kul! Måste upp och reka lite. 

Alla uppskattar dock inte dessa planer men måste man ta hänsyn till allt och alla blir det inget bättre och ingen utveckling för oss. Därför tänker jag försöka följa hjärtat! Det handlar endast om några mil till. 

Ja den som lever ser :) 

Nu ska jag kolla FB, känns bättre nu när tankar blivit ord. Ska drömma vidare nu... ;)

1 kommentar:

Celine Naminah sa...

Tycker du gör helt rätt som följer ditt hjärta...