tisdag 24 mars 2015

Trasig TV+ skärmtid

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om skärmtid för barnen och hur jag trodde den tiden påverkade dem. Här kan du läsa det

http://holmis-holmis.blogspot.se/2015/03/skarmtid.html

Strax efter detta gick vår tv sönder, eller mer att någon av de yngre barnen tryckt på för många knappar då vi har ljud men inte bild. Men den kan även vara helt trasig. Hur som helst så har ingen i familjen orkat eller haft tid att ordna med det. Det finns ju play funktion och live på datorn att se om man nu vill se något speciellt. Härom kvällen reflekterade jag och gubben lite mer om hur det blivit utan tv. Och efter det samtalet bestämde vi oss för att tv´n får vara "trasig" ett tag till då vi ser mycket positiv förändring på barnen. Familjesituationen över lag är mer harmonisk! Konflikterna är färre och när de uppstår så är det lättare att tala dem till rätta då vi hinner uppmärksamma dem tidigare. Ingen konflikt om vem som ska hålla i fjärrkontrollen, vem som ska bestämma program, eller nu har vi sett det här så länge, det här är dåligt, ska bara se klart m.m. Deras fantasi och kreativitet har ökat, de hittar på allt och lite till, och framförallt de leker tillsammans!!! Nu när det är ljust ute mycket längre på dygnet så är de ute och leker på morgonen, igår var de ute på bobbarna kl 7! De leker Labyrint, bygger lego och tågbana och allt tillsammans, tom lillebror får vara med. De anpassar leken så alla har något i den att syssla med. De har gjort bobbanor i skogen, garage för bobbarna och en pulkbacke hemma som jag föreslagit flera gånger men den har ju varit såååååå dålig. Men inte nu :) Å vad vi spelat spel. Ett par av barnen har svårt att somna på kvällen och sova gott hela natten men även det har blivit mycket bättre. De är tröttare i både knopp och kropp på kvällen efter all lek under dagen.

Inget tjat om tv har det varit heller, någon enstaka gång har de frågat efter den men gillar läget när de blir påminda om att den är trasig. Trodde att det skulle tjatas med om datorn men det har det inte gjort alls. De har fått spela ungefär som vanligt, när det funnits möjlighet att låta alla fyra spela ungefär samma tid under en dag. Vi har ju bara en dator som alla ska samsas om.

Nej detta med skärm är nog inte så strålande bra när det blir för mycket av det. Självklart kommer mina barn att få sitta emellanåt framför skärm, vill inte förbjuda det. Det ger även positiva saker men jag tror inte på att det ska användas för mycket och inte varje dag. Just nu känner jag mej som en bakåtsträvare och stenåldersmänniska men när jag ser hur vi alla mår efter mindre skärmtid så går hälsan och sitt välmående före allt!

Jag hoppas att ni som läst fått något frö att tänka vidare på!

So long för denna gång!

Inga kommentarer: