tisdag 14 februari 2017

Vintern... eller är det vår?!

De sista åren har jag tänkt mer och mer på vårt klimat. Självklart för att media rapporterat mycket om det men även för att jag ser vad som händer på jorden. Ta tex denna icke vinter. Ingen snö och ingen kyla utan plusgrader, blåst o halka. Inte behöver man vara väldigt insatt i miljöfrågan för att förstå att det går åt fel håll just nu. 

Jag tror att alla människor behöver dra sitt strå till stacken genom mer medvetna val i sin konsumtion och att vi behöver ändra vår livsstil. Människan kan inte bara uttrycka sig "det ordnar sig" eller "det är inte så farligt" eller "politiker/makthavare måste agera" eller vilka ursäkter som kan finnas. Vi kan inte skylla på andra utan behöver se vår enskilda del i helheten. 

Matens pris är en bok som jag håller på att läsa, en bok som ALLA borde läsa!!! Det handlar om vad vi äter och hur den maten kommer till vårt bord. Från jord till bord helt enkelt! Men så enkelt är det inte utan hela processen är lång och komplicerad och många gånger väldigt förskräckligt dålig för djur och natur. Grisar som fixeras i sina bås (de kan bara ligga ner, ej röra sig), fiskar som får antibiotika för att de ska kunna finnas fler fiskar i dammen, grönsaksodlingar som kräver enorma uppvärmningskostnader för att vi ska kunna äta tex tomat året om och all konstgödsel som sprids på våra jordar. I Brasilien sprids även några av världens farligaste kemikalier ut över odlingarna för att plantan ska dö så att det blir lättare att skörda. På det sättet blir det mer kostnadseffektivt. När skogslandskap ska bli betesmarker sprida det också ut farliga kemikalier för att ta död på sly, buskar o annan växtlighet så att gräs sen kan växa. Tror det hette D-2,4. Många människor blir förgiftade av all denna användning. Ja listan kan göras längre över dessa negativa konsekvenser men jag stoppar här. 

Vi alla kan alltså göra medvetna val så långt det går. Att välja närproducerat och lokalt är bra, likaså att äta efter årstid. Behöver vi verkligen tomater mitt i vinter, kanske kan vi välja en annan grönsak? Å visst kan vi betala lite mer för att få svenskt kött som har det lite bättre. Å framförallt vi kan äta mer vegetariskt varje vecka. Mycket av djurhållningen i världen är inte okej utifrån ett miljöhänseende. Stora mängder av allt som odlas i världen går till djurfoder, ca 80% enligt boken och vår köttkonsumtion ökar vilket i sin tur leder till ännu mer kostnadseffektiva lösningar på betesmarker och djurhållning. 

Under denna bok har jag blivit arg, ledsen och frustrerad. Att sprida bokens titel och innehåll är det minsta jag kan göra för att få fler att få ytterligare ett uppvaknande. 

Planer för ytterligare en ökad miljömedvetenhet har startat hos mig!


Inga kommentarer: