lördag 15 februari 2020

Allt går fel dagen

Vilken dag, en dag som testade mitt tålamod. Tror flertalet i familjen vaknade på sisådär humör, men en lugn skön frukost med ett härligt samtal men göbben inser vi båda att Papiu åter igen har smitit! De två äldsta och jag gick genast ut och ropade och gick åt varsitt håll men ingen hund. Tog bilen en sväng runt byn och tillslut så såg jag Herr Smitare, stannade bilen och lockade in honom. Alltså denna hund, han vinner varje pokal i rymning!

Pga av detta så gick vår dagsplan i stöpet, det tog närmare en timme att fånga in honom. Oplanerat så for även de två äldsta men en kompis till slalombacken, så det blev att laga snabb lunch så de skulle hinna få i sig något. Revidering av dagsplanen skedde. Jag fick ett tyngre last på släden än vad hundarna egentligen orkar men tänkte att vi tar det lugnt med flera pauser och så kan jag även hjälpa till att sparka. Men sonen som inte är så van att skida höll på att ge upp så det blev att lasta släden ännu mera. Efter en tung och tjorvig tur i orörd skogsterräng så var vi ändå framme vid vårt mål. Puh tänkte jag, på hemvägen är det bara två yngre barn på släden men tji fick jag. Ett par skidor hade gått sönder på vägen så jag gatt ha tre barn på släden hem! Vilket är en omöjlighet i det spåret vi kör. Hade det varit en skoterled, trampad och sladdad hade det inte varit något problem men i vårt egen trampade skidspår måste släden vara lätt packad, annars skär vi ner i snön och då blir det stopp. Så det tröttaste näst yngsta barnet fick kämpa på skidorna till vi kom till skoterleden, där bytte två barn plats och det tidigare skidåkande barnet fick åka släde och barnet med de trasig skidorna fick gå hem. Men nu bar snön honom i alla fall.

Så många saker som inte blev som tänkt idag men hundarna arbetade fantastiskt bra, de lyssnar bättre och bättre för varje tur vi tar. Denna vecka har jag använt dem för att köra materiell till vintern lägerplats, men imorgon hoppas jag på en tur på skoterleden så de blir en lättare tur.

Poppa popcorn och melodifestivalen väntar!

Ha en fin kväll!

Inga kommentarer: