lördag 15 februari 2020

Barnen, vår framtid!

7,5 miljarder till kommuner och regioner
5 tidigare, nu 2,5 till
M lägg välfärd ist för friår
S välfärd
Anställa undvika uppsägning

Efter de sista veckorna har så många saker hänt, alla känslor som finns har känts, allt från arg till ledsen. Mycket kunskap har förvärvats. Kunskap som jag aldrig trodde jag skulle skaffa mig, en resa som jag aldrig trodde jag skulle resa. Men hela denna resa har varit både jobbig och spännande. Kunskap är ju inte tungt att bära.

Resan började i höstas då Vilhelmina Kommun la fram förslag som innehåll en avveckling av två byaskolor. Två stycken byaskolor som har hög behörighet bland lärarna, positiva rapporter från Skolinspektionen samt elevenkäter, de håller budgeten m.m. Alltså, två stycken välfungerande skolor. Föräldrar gick ihop från de båda skolorna och började föra samtal om hur vi kan gå vidare. Skrivelser skrevs och lämnades in, protestlistor delades ut och många invånare skrev under och media kontaktades. Det fanns en stor drivkraft och ett stort engagemang.

Det ena  ger det andra som ger det tredje och vips så var en ansökan till Skolinspektionen inlämnad om att få starta friskola! En förening bildades i samma veva då det krävs för att kunna skicka in en komplett ansökan. En otrolig drivkraft med mycket god samverkan och samhörighet visades. Orden; tillsammans är vi starka fick en helt annan innebörd och förståelse. Det stämmer verkligen, Tillsamman är vi starka!

Nu inväntar vi besked från Skolinspektionen.

Anledningen till att Vilhelmina Kommun hamnat här är många, vad som egentligen är sant och inte kan inte jag avgöra. Min uppfattning är att det finns politiker som går i gamla hjulspår och har mycket svårt att titta utanför boxen samt att det finns politiker som vänder kappan efter vinden samt de som försöker se andra möjligheter att göra dessa besparingar. Det är oerhörda summor pengar som ska sparas, egentligen helt orimliga sådana. Om jag förstått rätt så handlar det även om det politiska läget på riksnivå. De ger kommunerna ökade krav men samtidigt ger de inga resurser för att möjliggöra dessa krav. Detta rimmar ju otroligt dåligt, hur man kan ge olika krav att genomföra men samtidigt inte ge några resurser eller möjligheter? Skatteutjämningssystemet och den kommande prislappsmodellen handlar om antalet invånare, en kommun med färre invånare få således en mindre summa pengar jämfört med en kommun med större antal invånare. Om jag förstått rätt!

På detta sätt får Vilhelmina kommun inte så många kronor och då har vi dessutom ett geografiskt läge som vi inte kan göra så mycket åt utan det behöver vi förhålla oss till. Om barnen ska slippa åka flera mil varje dag för att kunna gå skola behöver kommunen har flera skolor i bruk och självklart kostar en mindre enhet en större peng. Men vi har skolplikt i Sverige och barnen har ingen möjlighet att välja skola, de får gladeligen gå på den skola som finns.

I min familjen har vi barn med behov, de klarar inte av för många människor runt omkring sig. Ska de känna sig trygga och lära sig något krävs små enheter med få relationer till andra. Då först kommer de må bra och kunna lära sig något. Där de går skola idag, en av dessa nedläggningshotade skolor, ser man mina barn, de gör anpassningar och vi har mycket god kommunikation. Dessa ting gör att mina barn går på skolan och gör sitt bästa. Men hur blir det om deras skola kommer läggas ned och de hamnar på en mycket större skola? Vad händer med deras mående, vilja och motivation att gå i skolan, hur trötta kommer de vara när de kommer hem, måste de få anpassad studiegång för att orken tryter? De kommer vara hemifrån från kl 8-15 från att de är sex år gammal.

En klump i magen växer för varje dag som går, hur kommer det blir?

Inga kommentarer: