torsdag 26 mars 2020

Corona

Världen är upp och ner, eller snarare nedstängd. Jag har bara väntat på att något ska hända, i många år. Ställt mig påståendet, när händer det något istället för om. Nu är krisen här, med besked! Många olika yrkeskategorier går på knäna, många blir arbetslösa och företag går i konkurs. Det är lätt att bli deprimerad och tappa framtidstron.

För mig personligen har denna vinter inneburit många, väldigt många tråkigheter och än så länge fortsätter dem. Fler arga och upprörda dagar än glada och positiva. Men nu bestämmer jag mig för att se det från den positiva sidan.

Pga av corona och rekommendationerna som kommer från Folkhälsomyndigheterna håller jag mig hemma från jobbet. I vanliga fall hade jag jobbat trots att kroppen visar på infektion. Men i detta läge så är jag alltså hemma. Vi har många sjuka elever men även några i personalen så det är inte lätt för dem att rodda på skolan i min klass. Å jag får sådana samvetskval men samtidigt håller jag mig till rekommendationerna.

Då jag mår ganska bra trots allt passar jag på att arbeta mer på gården. Idag har jag satt flera olika fröer, några är satta ute i tunneln medan några kommer få stå inne. Olika kålsorter och löksorter bland annat. Det är så fantastiskt att känna jorden mellan fingrarna igen och doften i
 tunneln, wow. Det luktar framtid, ljus och mat. Tänk, snart får man gå ut och skörda de första späda bladen. Å jänta som gärna är med mig i tunneln har hittat en spännande vattenpöl ;) Det plaskas och hälls vatten mellan olika hinkar och burkar. Glädjen är enorm!

I brevlådan häromveckan kom en spännande enkät, en intressekoll för uppstart av livsmedelsbutik i byn! Det är så klart man är positiv till det. Det är så vi måste arbeta, små butiker och småskolor och andra företag i sin närhet. För att alla ska kunna bo och verka där de mår bra! Å hade vi tänkt så tidigare kanske inte corona fått den smittospridningen som blivit.

Ha en fin kväll!

Inga kommentarer: