måndag 2 mars 2020

Känslostorm

Jag vaknade i morse med en förhoppning om mänskligheten, att man kunde lita på människor som lovar saker. Men fy vad jag är naiv, det ska jag sluta med. Ska tro ont om folk till de bevisar motsatsen. Nej det ska jag inte men tron om en objektiv och transparent syn av politiker, ja det trodde jag faktiskt det fanns. Men nu vet jag bättre.

Sossarna, centern och till viss del vänstern, de är ena riktiga jävla idioter. Trots att de får höra från förvaltningen och dess risk och konsekvensanalyser att det är orimligt att avveckla två byskolor på tre månader, på ett för barnen säkert sätt, samt att arbetsmiljölagen, skollagen och även barnkonventionen kommer troligen att brytas genom detta beslut, hävdar de ändå en avveckling! Då anser jag att man är faktaresistent, subjektiv och principiell. Ikväll sitter dessa idioter och firar medan vi andra får gå hem och trösta barn som grinar och inte vill gå till skolan.

Båda dessa skolor som nu lades ner är välfungerande med 100 % behöriga lärare med goda ord från Skolinspektionen samt elevenkäter. Medan tätortens kommunala skola är så full att de bekostar fyra moduler, två enkla och dubbel för att rymma eleverna. En modul kostar 1,2 miljoner per år. Nu ska alltså ytterligare 70 elever in på den här skolan. Inga valmöjligheter kommer att finnas inom kommunal regi. Vad händer med alla barn, hur kommer de att tas emot? Hur stöttar man och arbetar så det bli en skola för alla, behovs barnen speciellt? Hur många hemmasittare blir det? Å lärarna, de som redan har en hög arbetsbelastning? Hur många sjukskrivningar kommer det bli? Jag personligen har svårt att se några besparingar i detta galna beslut.

Det jag är så otroligt tacksam för är den friskola vi har på tätorten, Strandskolan. Våra barn kommer att få plats där eftersom de stått på kö en tid. De får fortsätta att gå på en liten enhet med så klasser och bra interaktion mellan grupperna. Hade det inte varit så hade jag nog avvägt att flytta härifrån. Till en kommun som faktiskt prioriterar barnen och som har en framtidstro. För Vilhelmina har inget av det just nu, jag ser bara mörker! Och av den skatt jag betalar får jag inte mycket, ingen service kvar i byn. Vi får gladeligen klara oss själva.

Genom att mina fyra barn, som detta beslut gäller, kommer gå på Strandskolan så spar inte kommunen ett smack på oss, det glädjer mig också! Medan de politiker som röstade för en avveckling av skolorna avskyr även Strandskolan. Å den skolan växer :)

Inga kommentarer: