fredag 25 april 2014

Skansholms utveckling

Det är svårt med en rubrik tycker jag så den skriver jag sist idag 😊
Igårkväll hade vi årsmöte i byn. Jag har varit på nåt tidigare men det är bara gammfolk så det är tråkigt med byns sammankomster. Sällan är det nåt för barnfamiljer och ungdomar. Fick dock veta att en, för mej stor fråga skulle dyka upp därför prioriterade jag att delta. 

Ca 200 M från oss är det en fotbollsplan, kallad Elofslund där två familjer i byn skulle vilja anordna en skoterkrossbana. Fem pojkar i byn kör och två av dem är sponsrade och tävlar på högre nivå, jättekul! Dessa ungdomar har svårt att träna då närmsta bana finns i Storuman, ca 9 mil enkel väg bort. Därför har denna idée födds. Idéen är bra då det satsas på ungdomar. Dock tycker jag att banan kunde göras på annat ställe. Närmsta hus med barn och djur är på andra sidan vägen, ca 50 meter. Redan idag låter det enormt från dessa maskiner och vi är störda som det är idag av bullret. Det körs mer eller mindre dygnet runt. Barnen vaknar och bullret överröstar alla naturliga ljud. När vi flyttade till byn så var det bla för att komma bort från alla ljud som finns på tätorten och nu har trafikmängden ökat avsevärt samt att dessa illa låtande och luktande maskiner förpestar min tillvaro. 

Dessa familjers vision är en motorklubb dit alla är välkomna, både i vår närhet samt utomstående. Och om jag förstått rätt så kan det innebära många fler personer som tränar på banan än bara dessa fem pojkar. Vilket gör att bullret blir ännu högre samt oftare. Samt ökad trafikmängd. Familjerna var villiga att ha restrektioner för tider på vardagarna men helgen tyckte de att då var det sak samma, då fick man räkna med att det lät. 

Hmm vi alla är olika med olika intressen och jag hoppas att denna fråga löses på ett bra sätt. Ev kunde det bli ett provår för att sen utvärderas. Är dock rädd att ger jag ett ok för det är det svårt att argumentera att det var en dålig idée sen. 

Ska iaf försöka kolla lite regler för detta. Hänsyn till djur och barn, buller nära bebyggelse, Jordbruksverket, miljö. Vad som är okej och inte. För det känns viktigt! 

Men blir det en bana så letar jag efter ett nytt hus och flyttar som det känns nu! Jag vill ha lugn och ro. Efter en vecka på jobb med mycket ljud och intryck behöver man tystnad, återhämtning i lugnet och det lär man inte få hemma längre!!!

Fortsättning följer! 

Inga kommentarer: